PAS-melders hebben ( bewust?) risico genomen?
LTO en andere agrarische organisaties blijven maar framen dat PAS-melders geen blaam treft. Zij hebben volgens deze organisaties te goeder trouw gehandeld. De gehele pers neemt deze framing klakkeloos over. Een goed voorbeeld van slechte journalistiek. Hierdoor blijft de rol van LTO ook onderbelicht evenals de rol van Ger Koopmans, de huidige voorzitter van het LTO. Hij was een van de drijvende krachten achte het invoeren van het PAS, inclusief de drempelwaarde waaronder geen vergunning nodig zou zijn.
Immers in 2016 kon iedereen het al weten. Van 2 november 2016 dateert de uitspraak van de Raad van State dat een PAS-melding een administratieve handeling is, geen natuurvergunning.
MOB heeft hier destijds voor gewaarschuwd. LTO wist dat natuurlijk ook maar waarschuwde de PAS-melders niet. De huidige directeur van LTO was dan ook een van de architecten van het PAS en de daarin opgenomen PAS-melding. Krokodillentranen van LTO. Zie hier voor een uitgebreide onderbouwing.
Zie ook de briefwisseling hierover tussen LTO en MOB. Hieruit:
"Verder nog onze constatering dat de sector zelf zich niet bepaald sociaal opstelt. Immers, stoppende boeren verkopen al dan niet latente ruimte liever aan bedrijven als vliegveld Schiphol en Rotterdam en wegenuitbreidingen (A15, A27) dan aan collega PAS-melders die problemen hebben met te weinig stikstofruimte. Zo ver gaat de onderlinge solidariteit binnen de sector kennelijk niet".