Een deken van bestrijdingsmiddelen over Nederland

Naast een stikstofdeken is er ook sprake van een deken van bestrijdingsmiddelen over Nederland. Het gaat daarbij niet alleen om toegelaten bestrijdingsmiddelen maar ook om niet toegestane middelen. Naast de gebruikelijke middelen blijkt PFAS een belangrijke component zijn van deze deken. Het is de bedoeling van de agrariër om de bestrijdingsmiddelen op de akker c.q. de gewassen te laten landen. Helaas lukt dat maar gedeeltelijk. Een deel van de bestrijdingsmiddelen verwaait naar belendende percelen tot in de verre omtrek, afhankelijk van o.a. de druppelgrootte, applicatiehoogte, gebruikte sproeinozzels, windsterkte en richting, temperatuur en de mate van vluchtigheid van het bestrijdingsmiddel.

Borging van de realisatie van de NPLG-doelen gaat welvaart in Nederland vergroten

Door in een gebiedsgerichte aanpak maatregelen voor natuur, klimaat, bodem en water slim te combineren, herstelt de natuur en komt er meer ruimte voor vergunningverlening. Het gaat daarbij om de natuur te herstellen, de waterkwaliteit en -kwantiteit te verbeteren, de broeikasgasuitstoot van landbouw en landgebruik te reduceren.

Handelssyteem voor stikstof een onzinnig idee

MOB vindt emissiehandel in stikstofrechten een slecht idee voor zowel de agrarische sector als voor onze natuur. Voor de agrarische sector omdat dit een stapeling van handel zou zijn bovenop de bestaande handel in dierenrechten en fosfaatrechten. De primaire taak van de boer is voedselproductie, de boer is geen handelaar in allerlei rechten.

Plannen voor grote mestvergister in Almelo gaan niet door

Agro Energie Almelo, dat van plan was een grote mestvergister te bouwen in Almelo, heeft z’n plannen ingetrokken na bezwaren van ons en gaat dus definitief niet door. Het bedrijf was "vergeten" om een verplicht milieueffectenrapport op te stellen. Ook de provincie had er even niet aan

Gezondheidsraad adviseert om minder dierlijke en meer plantaardige eiwitten te eten

Opschuiven naar een voedingspatroon met meer plantaardige en minder dierlijke eiwitten is beter voor het milieu en gezonder voor de meeste Nederlanders.

Plantaardig voedingspatroon goed voor onze gezondheid én planeet Aarde

Een plantaardig voedingspatroon blijkt niet alleen goed te zijn voor de gezondheid van de planeet, maar ook voor onze gezondheid. Een onderzoek met identieke tweelingen toonde aan dat binnen twee maanden hun hartgezondheid verbeterde, hun bloedsuikerspiegel daalde en ze gewicht verloren toen ze een veganistisch dieet volgden.

Eiwittransitie cruciaal om Nederlandse landbouw duurzaam te maken (19/11/2023)

Voldoende eiwit inname is cruciaal voor onze gezondheid: zonder eiwit geen leven. Op dit moment dekken Nederlanders hun behoefte aan eiwit voor circa 60% uit dierlijk eiwit. Dit leidt niet alleen tot een slechte gezondheid van Nederlanders maar ook tot klimaatverandering, verlies van soorten (biodiversiteit kachelt achteruit), dierenleed, en honger in arme landen, omdat onze veestapel hun eiwitten opeten en grotendeels in mest omzetten.

• April 2024 (1)
  • March 2024 (1)