foto by Pixabay

Minister van der Wal krijgt veeg uit de pan van Rechtbank Gelderland mbt drie vliegvelden

Drie afwijzingsbesluiten van de minister m.b.t. Schiphol, Rotterdam en Eindhoven zijn volgens de Rechtbank in strijd met het motiverings- en zorgvuldigheidsbeginsel

Wat is er aan de hand?

In 2019 is naar aanleiding van handhavingsverzoeken van MOB duidelijk geworden dat alle vliegvelden over een natuurvergunning dienen te beschikken. Geen van de vliegvelden beschikte daarover, inclusief die van Schiphol, Rotterdam en Eindhoven.

Omdat de vergunningverlening voor geen meter opschoot heeft MOB de minister in 2021 verzocht om “Passende Maatregelen” te nemen op grond van artikel 2.4 van de Wet natuurbescherming.Dat is geweigerd waarna MOB beroep heeft ingesteld. In alle drie uitspraken stelt de Rechtbank dat partijen het er over eens zijn dat de vliegvelden negatieve effecten hebben op nabijgelegen Natura2000-gebieden en passende maatregelen moeten worden genomen om verdere verslechtering te voorkomen.

MOB stelt dat het beperken van het aantal vluchten op de drie vliegvelden als een passende maatregel moet worden gezien.

De minister stelt daar tegenover dat er nationale programma’s lopen om de stikstofuitstoot en depositie voldoende te reduceren. Echter, zoals bekend is er na de PAS-uitspraak van 2019 nog nauwelijks of geen voortgang geboekt.

De Rechtbank is het met MOB eens dat de landelijke maatregelen onvoldoende concreet zijn en daarom de afwijzingen niet kunnen dragen. Passende maatregelen zijn dus wel nodig volgens de Rechtbank.

De minister zal nu toch moeten gaan bezien in hoeverre het aantal vluchten op Rotterdam en Eindhoven zal moeten gaan worden beperkt.

Voor Schiphol heeft de Rechtbank de rechtsgevolgen van de weigering in stand gelaten omdat er inmiddels een natuurvergunning is afgegeven. Hiertegen is beroep ingesteld. Uit stukken verkregen met de Woo blijkt dat juristen van LNV/I&W weinig vertrouwen hebben op een voor LNV goede afloop van de beroepsprocedure en, net als wij, ook twijfels hebben of de vergunning voor Schiphol wel overeind zal blijven.